onsdag 16. mars 2016

Ny app - Nye muligheter

9. mars kom meldingen fra Geocaching.com at den ordinære appen til Groundspeak skal opphøre og erstattes av en oppgradert versjon av den som tidligere gikk under navnet "Intro-appen". Jeg ser av debatten på diverse Facebook-grupper at endringen i hvert fall er omtalt, og definitivt ikke bare på en positiv måte. For oss som bruker mobiltelefonen til geocaching er det helt klart ei endring, og en plutselig overgang til den nyoppussede appen fører til at vi som er vant med den gamle appen mister en del viktige funksjoner. Men. Jeg ser ikke mørkt på denne endringen. Tvert imot. La meg først fokusere på noen svært positive endringer som er kommet:

Navigering
En av utfordringene jeg har sett med apper på telefonen og ikke minst ved bruk av en håndholdt GPS er navigering langs vei. Når man kjører bil er man avhengig av å holde fokuset på veien og ikke på hverken GPS eller mobil. Men den "nye" appen kan jeg nå sette telefonen i holderen, klikke på navigering og få instruksjoner helt frem til GZ. (Forutsatt at den ligger ved vei). En helt klar forbedring som jeg allerede har tatt i bruk

PQ og lister
Den nye appen streamer lister jeg har laget med geocacher. Både de som lages i såkalte PQer, lister som genereres etter spesielle kriterier OG alle bokmerkelister man lager. Det er bare å hente dem frem fra lister og starte plukking av geocacher. Mulighet for lagring i appen er rundt hjørnet og da blir det hele tilnærmet perfekt.

Meldingsfunksjonen
En funksjon jeg har brukt mye i det siste er meldingsfunksjonen fra geocaching.com. Nå kommer meldingene direkte inn i appen og jeg kan svare uten å måtte gå via nettsidene. Perfekt for mine cachevenner som ikke er på Facebook eller når jeg får spørsmål fra andre cachere som er på søk etter en av mine cacher. En helt klar forbedring.

Savnet
Men så er det slik, som mange påpeker, at det er en del funksjoner som ikke er tilgjengelig i den "nye" appen. Muligheten for å lagre cacher er én ting, men det ser ut til at det kommer ganske så snart. En annen ting er definitivt attributtene. De er borte. Og for meg som liker å skrive lange logger og venter med dette til jeg er kommet hjem, mangler muligheten for å skrive en såkalt field-note for å holde oversikt over hvilke cacher jeg har tatt. Og det er sikkert flere funksjoner som mangler. Men de kommer.

Hva kommer jeg ikke til å savne?
Det er et par ting som har irritert meg med den gamle appen. Det ene er at den starter helt på nytt igjen når appen åpnes. Cachene må lastes inn og det tar tid. Det andre er at jeg må gå tilbake til selve cachebeskrivelsen for å kunne logge, og når jeg da trykker litt for langt må cachen lastes inn igjen. Joda. Det meste ville vært bedre om jeg hadde lastet den ned, men jeg synes det er tungvint. Kanskje får vi nå en mulighet til å klikke direkte fra søkebildet?

Det er en app
Helt siden jeg kjøpte min første iPhone for en del år siden har jeg verdsatt muligheten for å få opdaterte apper inn på telefonen. Det kommer ei oppdatering stort sett hver dag. Det vil også skje med den "nye" appen til Groundspeak. Flere funksjoner vil komme og snart er manglene fra den gamle appen erstattet og den totale opplevelsen er blitt bedre. Jeg frykter ikke fremtiden her, men vi må sikker vente litt til alt blir tilgjengelig. Og for oss som har den gamle installert kan den fortsatt brukes selv om den ikke blir oppdatert etter sommeren.

For tidlig å kutte ut den gamle?
Jeg ser flere tar til orde for at det er for tidlig å kaste ut den gamle for den "nye" er god nok til vår bruk. Jeg er enig i at den gamle fortsatt har en del funksjoner som den nye ikke har. På den måten kan jeg være enig i uttalelsen. Men. Blir det riktig av Groundspeak å la helt nye cachere laste ned en utgående versjon og betale penger for denne versjonen? Jeg synes de har tatt det riktige grepet. De har sagt at det ikke vil være mulig å kjøpe den gamle appen etter et visst tidspunkt, og dermed tar de ikke betalt for en vare som skal bort. Så kan vi som allerede har den bruke den gamle helt til vi føler at den nye har fått de funksjonene som mangler. OG sist men ikke minst: Groundspeak kan fokusere 100% på fremtiden og ikke på en app som skal pensjoneres.

Hva tror du?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar