onsdag 2. mars 2016

GPS eller mobiltelefon?

Det er mange måter å finne frem til skjulestedene til cachene som ligger ute. Nå er det riktignok enkelte (svært få) som bruker papirkart for å finne frem, men for å lykkes med det bør du ha gode kartkunnskaper og ikke minst gode kart. Spesielt på cacher som ligger langt ut i skogen. I mer urbane strøk er det fullt mulig, men det tilhører vel heller sjeldenhetene. De aller fleste (tipper 99,9% av oss) har en eller annen innretning som har en GPS-funksjon. Men skal du bruke telefon eller skal du kjøpe deg en GPS for å drive med hobbyen vår? Jeg reflekterer litt.

Jeg tror du får omtrent like mange svar etter hvor mange du spør. Jeg mener at det kommer helt an på hvordan du cacher. For min del har jeg begge deler. Men jeg tror nok ikke jeg er langt unna sannheten om jeg sier at jeg bruker telefonen til omtrent 95% av mine cachefunn. Og det funker helt fint, men den har helt klart sine begrensninger. Jeg skal prøve å liste opp noen situasjoner der telefonen er best, og situasjoner der du nærmest er avhengig av å ha en egen GPS.

Nybegynneren
Min mening er at når man er i startfasen på en cache-karriere bruker man det man har. Det er svært mange cacher som kan tas ved hjelp av en hvilken som helst smarttelefon. Kanskje spesielt nybegynnercacher finner du lett. Det aller viktigste for deg som er helt ny er å finne cacher og trene på selve cachene du finner. Det er så mange varianter, størrelser og utforminger at du kan praktisk talt holde på i årevis bare med hjelp av telefonen. Et annet viktig argument for å ikke kjøpe GPS i starten er at du mest sannsynligvis ikke vet om du kommer til å fortsette med hobbyen, og da er det ikke fornuftig å svi av en tusenlapp eller fire på en avansert GPS som du kanskje aldri kommer til å bruke.

Powertrailer
En powertrail er ei lang rekke med cacher som ligger langs ei rute. Den kan være en vei, en tursti eller andre naturlige stier i naturen. Målet er å gå turen mens man plukker cachene. Noen gjør det for turen sin del andre for å plukke flest mulig cacher på en dag. På min første powertrail i Bergen lærte jeg fort at telefonen min kom til kort. Det tok ikke lang tid før batterisymbolet på telefonen ble mindre og mindre farget. Og til slutt var det praktisk talt slutt. Telefonen blacket ut og jeg sto der. Ikke kunne jeg ringe for å bli hentet og ikke kunne jeg finne flere cacher. Denne erfaringen var grunnlaget for at jeg kjøpte en GPS. Den ga meg en aha-opplevelse på hvor sårbart bruk av telefon er når man skal være lenge ute.

Bilturer
De dagene jeg har tatt mest cacher har jeg stort sett tatt dem under langturer med bil. Jeg har noen turer gjennom Sverige og Norge på langs fra Harstad til Oslo eller Bergen. I disse tilfellene sverger jeg til telefonen. Strøm er sjelden et problem, om man ikke har glemt laderen. Og en telefon er jo koblet til mobilnettet og kan hente frem cacher i det området du er. En GPS er i de fleste tilfeller avhengig av at man laster ned ei fil med de cacher man skal finne i løpet av en tur. Det er selvsagt mulig å planlegge og legge inn alle cacher langs ei rute i en GPS, men ved spontan caching får man nesten alltid lastet ned de nærmeste cachene på telefonen. Det gjør man best med telefon. MEN. Du er avhengig av dekning og mobilregninga kan bli høy dersom du befinner deg i utlandet. Det er selvsagt opp til hver enkelt. Jeg har mine preferanser, andre sverger til GPSen. Vi er alle forskjellige :)

Kulde og dårlig vær
Jeg har også lært meg at telefonen blir ganske ubrukelig i kaldt vær. Denne vinteren har jeg cachet helt ned i 20 minus, og det tar ikke lang tid før telefonen slår seg av i slik kulde. Da er man like langt. GPSen min har fungert optimalt gjennom hele løypa, og med noen ekstra batteri i lomma kan man gå langt uten problem. En annen fordel med GPSen er at den er vanntett (som regel) og fungerer utmerket i sterkt regnvær eller slaps. Her kommer også telefonen til kort, den kan i verste fall ødelegges av regnværet.

Impulscaching
Når jeg kommer til et nytt sted og har lyst til å ta meg en tur ut for å se meg litt rundt bruker jeg alltid telefonen. Det er sjelden jeg er så godt forberedt at jeg allerede har fått lastet ned cachene i området før jeg går ut. Med telefonen i handa kan jeg når som helst finne den nærmeste cachen og logge den. Enkelt og greit.

Utleggeren
Har du ikke allerede lagt ut en cache vil jeg anbefale deg å gjøre det når du har fått prøvd cachingen litt. Det er ikke så avansert og det er gøy med tilbakemeldingene som kommer. Man får mange gode historier i loggene. For en utlegger er det viktig å ha en god GPS med seg når man legger ut cacher. Jeg vil nesten si at det er et must med GPS på utlegg, for en mobiltelefon rett og slett ikke er nøyaktig nok. Jeg har leitet etter mange cacher der feilmarginen har vært 15-20 meter unna selve gjemmestedet. Det er tidvis frustrerende og kan ungås. Har du ikke GPS selv går det an å høre om noen andre kan hjelpe deg, eller som jeg gjorde ved et impulsutlegg: La ut ved hjelp av telefonen og fikk noen venner jeg vet bruker GPS til å finne de korrekte koordinatene. Det fungerer, men det beste er jo å få tallene riktig allerede ved første forsøk.

Mine refleksjoner
Som tidligere sagt. Det er opp til hvilke cacher du leter etter og hvor lang tid du skal være ute om GPS eller mobiltelefon er best.
  • NB! Husk at det er ikke alle plasser det er mobildekning. Har du ikke dekning og ikke lastet ned cachene på forhånd kan du bare glemme å finne dem.
  • Skal du på en kort tur eller ta en eller to cacher en dag. Da fungerer mobiltelefonen utmerket.
  • Er det kaldt eller du skal være ute lenge anbefaler jeg GPS. Da har du telefonen i backup om noe skulle skje og du får langt større utbytte av turen.
  • Er du helt ny. Prøv deg med telefonen du allerede har. Og finner du ut at du blir like hekta som oss andre vil jeg anbefale å kjøpe en GPS om økonomien tillater det. Det gir et bedre utbytte av mange turer.
  • Skal du til utlandet og har planer om å kun bruke telefonen? Last ned cachene på forhånd. Da får du ingen overraskelser på mobilregninga når du kommer hjem.
  • En powerbank eller lignende er også greit å ha sammen med telefonen. Mye bruk av skjerm og GPS spiser batterikapasiteten. Det samme dersom du skal laste ned cachene hele tiden.
Happy caching :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar