torsdag 21. januar 2016

Den gode loggen

The author - Utmerkelser fra Badgegen

Når man har funnet en geocache, logget den i loggboka og lagt den fint på plass er det viktig å få den logget på geocaching.com. Kun da får man den registrert som et funn. Det er mange måter å gjøre det på. Noen logger med mobiltelefonen like etter at man har funnet geocachen og blir ferdig der og da. Loggene inneholder stort sett fire bokstaver: TFTC - Thanks for the cache. Det er ingenting galt i det. Loggen er fullt ut god nok og ikke alle ønsker å gjøre så mye mer enn det. Selv har jeg en litt annen måte å gjøre det på.

Midlertidig logg
For å huske hvilke cacher jeg har tatt bruker jeg appen på telefonen, eller en funksjon på GPSen som registrerer et funn som en midlertidig logg. Gjør jeg det på telefonen blir det registrert automatisk, gjør jeg det på GPSen må jeg laste ned fila først og deretter laste den inn. På appen til telefonen klikke jeg helt oppe til høyre i cachebildet. Her får jeg flere valg. Blant annet: "Post et feltnotat"(se bildet til høyre) Ved å trykke på pila og deretter "Fant den" får du mulighet til å logge cachen du fant uten å logge den fullt ut. Når du da kommer hjem logger du inn på Geocaching.com og deretter klikker du på profilbildet ditt øverst til høyre. Du kommer da frem til profilen din og øverst på siden finner du en setning som sier at du nå kan logge dine feltnotater.

De gode historiene
Etter at jeg selv la ut min første cache og ble en CO (cache owner) setter jeg mer og mer pris på loggene. De lange loggene med litt mer tekst enn bare de vanlige TFTC. Det fine med de lange loggene er å få vite litt om den som har funnet cachen din, om de plagdes, om cachen har det bra eller vi får høre mer om historien til ekteparet fra Tyskland som er i Norge på leting etter gode geocacher. Det er mange gode og spennende historier. Selv får jeg mange logger fra mennesker fra hele verden som er ute på tur, og det er like spennende hver gang.

Belønning
Nå er det vel ikke helt slik at alle som skriver lange logger nødvendigvis gjør det bare for å fortelle en historie. Det ligger nok en gulrot der ute til de som bruker litt tid på loggingen: "The author Badge" Vi er mange som samler på såkalte Badges. Jeg skal fortelle mer om dette senere, men for tiden er det 45 forskjellige utmerkelser som alle har 8 nivåer fra bronse til diamant. Skriver du 100 ord eller mer på loggene dine får du "The author badge" i diamant. For noen totalt irrelevant. For andre et must. Ja. Jeg har den i diamant, og har tenkt å fortsette med det :)

Nytteverdi
Så hvorfor bør vi skrive gode logger? Mest av alt for å sette pris på CO (cacheeieren) og utlegget. Er det en cache du virkelig er fornøyd med skal du gi favorittpoeng, men det skader ikke å skrive at du er takknemlig for cachen og at den har gitt deg en god opplevelse. Men glem ikke at gode logger også er til hjelp for de som skal velge ut cacher å logge på sine reiser. Cacher med mange favorittpoeng og gode logger blir som regel plukket ut.

MEN. Husk at mange har lagt igjen mye arbeid i den spesielle cachen du har logget. Ikke alle ønsker at du skal skrive hvordan du fant den. Mange cacher er laget slik at du skal måtte lete litt for å finne den. Da er det viktig at du ikke legger igjen bilde av selve boksen eller skriver hvordan du fant den eller hvordan den ser ut. Spesielt gjelder dette på cacher med en vanskelighetsgrad på 3 eller høyere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar