onsdag 13. januar 2016

Hva er geocaching?



Jeg får en del spørsmål om hva Geocaching egentlig er. Kort fortalt er det en hobby der alle kan delta. Uavhengig av alder, kjønn, fysisk form eller sosial status. Det handler i all hovedsak om å finne utlagte gjenstander i alle fasonger, farger og størrelser. Felles for dem alle er at de inneholder en loggbok der du skriver inn nicket eller brukernavnet ditt. Noen er utrolig enkle å finne, andre kan du bruke flere timer før du oppdager, men noen kan du bli sittende i flere dager for å finne. Det er variasjonen i hobbyen som gjør den så fengende. Noen ligger langt til fjells andre er festet til en lyktestolpe i byen, mens andre kan tas i rullestol. Over hele verden er det i skrivende stund nesten 2,8 millioner geocacher over hele verden og over 6 millioner såkalte cachere. Så dette er ikke en hobby man er alene om.

Så hvordan starter man?
Geocaching er i utgangspunktet gratis å drive med. Det du trenger er å lage en brukerprofil på nettsidene. Men jeg vil anbefale å laste ned appen til groundspeak i tillegg. Den finnes i en gratis versjon, den er fin til å starte med, men fullversjonen gir mange flere muligheter. Når appen er nedlastet er det bare å søke etter geocacher i området og starte søket. Den er mer enn god nok til å jobbe med i oppstarten og jeg bruker den fortsatt jevnlig.

Om du ser på kartet til høyre er det en del geocacher i området. De du har funnet blir merket med smilefjes. De grønne er vanlige geocacher. Som regel en boks eller lignende som ligger ute i naturen. De blå må du løse en oppgave for å finne mens de som er orange krever at du må gå gjennom to eller flere steg for å finne den endelige geocachen.

Jeg vil anbefale å klikke på en av de grønne geocachene først. Når du gjør det får du opp en firkant med navnet på geocachen, og noen flere informasjonsfelt. Blant annet står det V-grad og Terreng. Disse er rangert fra 1 til 5. For en som er helt uten erfaring vil jeg anbefale å finne en cache å starte med som har en vanskelighetsgrad på 1 eller 2. De er lettest å finne, og de er som regel veldig lett å finne.

Når du har funnet en geocache du ønsker å ta kan du klikke på teksten. Et nytt vindu åpner seg med mer informasjon. Beskrivelse sier litt om selve cachen. Noen har nesten ikke tekst, andre har veldig mye tekst. Noen forteller en historie, mens andre ikke forteller noe som helst. Jeg anbefaler å lese denne teksten først, men for å finne selve cachen klikker du på "Naviger til geocache". Du får opp kartet, informasjon om hvor langt unna du er og ikke minst hvilken retning du skal gå i. Etterhvert som du nærmer deg cachen er det på tide å begynne å lete. Jeg starter søket når jeg nærmer meg, og når jeg er 4-5 meter unna starter finsøket. Man kan også gå tilbake og klikke på hint for å se en tekst som forteller litt mer om hvor cachen er gjemt. Det kan stå "Under en stein" "Hengende i et tre" eller andre beskrivelser. Disse hintenen er til god hjelp når man ønsker å finne dem eller når du står fast. Andre leser hintet med en gang og går som regel rett på, logger og drar videre :) Det er helt opp til deg.

Jeg anbefaler å bare prøve. Ikke koster det noe, men det kan gi så utrolig mye. Lykke til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar